Gorące tematy: Powstanie Warszawskie Ryszard Opara: „AMEN” Dyżury administratorów RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
453 posty 1174 komentarze

GEOPOLITICA & DINTORNI – Włoski punkt widzenia

RAM

O podejrzanym «wypadku», w którym zginął «Wielki Wąs»

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

«W nocy z 20 na 21 października 2014 roku, na moskiewskim lotnisku Wnukowo – w fazie startu – spada niewielki jet prywatny...»

RAM      12 kwiecień 2019

 
W nocy z 20 na 21 października 2014 roku, na moskiewskim lotnisku Wnukowo – w fazie startu – spada niewielki jet prywatny (Falcon Dassault 50EX z numerem ogona F-GLSA), na którego pokładzie znajduje się Christophe de Margerie  63-letni dyrektor generalny i prezydent francuskiego koncernu naftowego Total.
 
Powodem katastrofy jest znajdujący się na pasie startowym pług odśnieżąjący, w który Falcon uderza skrzydłem i podwoziem. Wersja oficjalna zdarzenia do dziś utrzymuje, że kierujący pługiem był pijany.
 
 
 
Falcon Dessault sfotografowany kilka miesięcy przed "wypadkiem"

2 lata później, w lipcu 2016, we Francji opublikowana zostaje książka zatytułowana «L’Enigme Margerie» (wyd. Laffont), napisana przez dziennikarkę Muriel Boselli – eksperta sektora naftowego, która nad swymi dochodzeniami pracowała przez półtora roku.
 
Boselli opowiada w niej, iż dowiedziała się, że na kilka godzin przed tragedią, Władimir Martynenko – brygadzista zespołu odpowiedzialnego za odśnieżanie lotniska moskiewskiego – usilnie nalega na swego przełożonego, by ten pozwolił mu oczyścić pas, choć owej nocy w Moskwie pada wyłącznie deszcz. Zwierzchnik Martynenki godzi się na użycie pługa, choć jest bardzo zaskoczony naleganiami swego podwładnego.
 
Po dotarciu na pas startowy, operator pługa zawiadamia, że stracił orientację – choć na lotnisku pracuje od 10 lat i widoczność w owej chwili nie jest zła. Brak kontaktu operatora pługu z resztą brygady trwa 2 godziny, ale pomimo to, wieża kontrolna nie ogłasza alarmu, co w podobnych przypadkach jest obowiązkowe.
 
Martynenko porozumiewa się wreszcie z innymi członkami zespołu, ale robi to przy pomocy telefonu, czego regulamin wyraźnie zabrania, jako że obowiązuje wyłącznie kontakt radiowy.
 
Badania wykażą później, że Martynenko miał 0,6 grama alkoholu na litr krwi, co odpowiada wypiciu 2 szklanek wina. Nie był więc tak pijanym, by nie zdawać sobie sprawy z tego, że znajduje się na środku pasa startowego.
 
 
 
 
 
 
Do tego momentu, można byłoby sądzić, że wypadek sprowokowany został wyłącznie serią zbrodniczych zaniedbań pracowników lotniska w Moskwie, jednakże to, co szokuje, to francuski aspekt wydarzenia.
 
Okazuje się bowiem, że w sprawie śmierci tak bardzo centralnej dla gospodarki osobistości, jaką był Christophe de Margerie (który przepracował w Total-u 40 lat) – władze francuskie nie przeprowadziły najmniejszego dochodzenia.
 
Muriel Boselli okrywa, że 4 tomy – zawierające dokumentację dotyczącą śledztwa – przysłane z Rosji, w ogóle nie zostały przetłumaczone na język francuski.
 
Jak opowiada dziennikarka: nie zostali przesłuchani krewni prezydenta przedsiębiorstwa, nie zostało przeszukane jego biuro, ani też nie sprawdzono zawartości jego komputera.
 
Ponadto, Aline Batoz – francuska prokurator – odmawia Patrick'owi Vervelle, mężowi zabitej w wypadku stewardessy Rusłany – dostępu do dossier przysłanego z Rosji. Boselli mówi na koniec w sprawie śmierci de Margerie o «zmowie milczenia».
 
W czyim interesie było zabicie «Wielkiego Wąsa», jak nazywano Christophe'a de Margerie?
 
 
Dziennikarka francuska przypomina, że prezydent koncernu francuskiego irytował bardzo, tak amerykańskie przedsiębiorstwa naftowe jak i rząd USA. Faktem jest, że de Margerie – człowiek o bardzo niezależnych poglądach – zinorował ustawę amerykańską, która zakazywała relacji handlowych z Iranem i dalej kontynuował interesy z irańską spółką państwową, rozbudowując je nawet.
 
Od roku 1997, Total, rosyjski Gazprom, malezyjski Petronas i spółka irańska – tworzące konsorcjum – zajmują się wydobyciem gazu z pokładu South Pars. Jest to interes o wartości 2 miliardów dolarów.
 
W roku 2013, USA oskarżają Total o przekupienie – przy pomocy 60 milionów dolarów – irańskich urzędników, którzy dzięki łapówce mieli udostępnić przedsiębiorstwu francuskiemu eksploatację pól Sirri A i Sirri E.
 
Fakt jest dla Amerykanów szczególnie denerwujący, ponieważ de Margerie przechwycił interes, w który zaangażowana była spółka Conoco, zmuszona  do wycofania się z niego, zgodnie z dyktatem ustawy o sankcjach.
 
Pod koniec roku 2014, Total zmuszony jest do wypłaceniaAmerykanom 400 milionów dolarów, co jest karą za pogwałcenie ustawy o embargo.
 
 
 
Nie jest to jednakże pierwszy przypadek kłopotów de Margerie z Amerykanami. W latach 1996 – 2002, ONZ realizowało w stosunku do Iraku plan o nazwie "oil-for-food" – «ropa za żywność».
 
Jako że sankcje amerykańskie przeciwko Saddamowi Husseinowi uniemożliwiały rządowi irańskiemu zakup żywności i lekarstw (w szczególności tych przeznaczonych dla dzieci) część wydobywanej ropy, w sposób kontrolowany, była sprzedawana w zamian za nie.
 
De Margerie znalazł się na pierwszej linii tej operacji, co nie spodobało się Stanom Zjednoczonym. Szef Total-u i tym razem zostaje oskarżony o korupcję, razem z ówczesnym francuskim ministrem ds. wewnętrznych – Charles'em Pasquą. Choć dokonują tego prokuratorzy francuscy – zleceniodawcami są USA.
 
Elementem nader interesującym jest fakt, iż wśród najbardziej zawziętych oskarżycieli «skorumpowanego» dyrektora Total-u był lewicowy magazyn satyryczny Charlie Hebdo, który opublikował szczegóły sprawy wbrew zasadzie poufności dochodzeń
 
De Margerie potępia także sankcje przeciwko Rosji. Stwierdza, że Europa nie powinna naśladować działań Stanów Zjednoczonych.
 
W roku 2012, jako jeden z niewielu businessmenów zachodnich, de Margerie uczestniczy w St. Petersburg International Economic Forum, podczas którego spotyka się z Aleksiejem Millerem, szefem Gazpromu. Obydwaj omawiają współpracę nad projektem dotyczącym eksploatacji pola gazonośnego «Shtokman», usytułowanego na Morzu Barentsa.
 
 
 
Należy podkreślić, że Christophe de Margerie, wielokrotnie, oficjalnie mówi o tym, że nie widzi konieczności predominacji dolara w płatnościach międzynarodowych. Na kilka miesięcy przed śmiercią stwierdza, że dolar zajmuje zbyt dużą niszę w handlu ropą i gazem.   
 
 
Odnośnie «wypadku» na pasie startowym lotniska Wnukowo:
 
Ostatecznie, w roku 2017, operator pługa Wladimir Martynenko oraz odpowiedzialny na lotnisko, inżynier Wladimir Ledenev – skazani uprzednio na 4 i 3.5 lat więzienia – zostają uwolnieni na podstawie ustawy o amnestii, jaka zostaje zatwierdzona w Rosji, w roku 2015.
 
 
VIDEO: Falcon Dassault 50EX zaraz po katastrofie
 
VIDEO: Crash du Falcon du P-dg de Total, la reconstitution un an après
 
VIDEO«Envoyé spécial». De Margerie: l’énigme Total
  
VIDEO: L'énigme Margerie de Muriel Boselli (Ed. Robert Laffont) – Wywiad z Muriel Boselli
 
FINAL REPORT Falcon 50EX F-GLSA
 
Vnukovo Airport Falcon 50 crash
 
«L'Énigme Margerie»
 
 
Źródła:
 
***
 

Wybór tekstów, tłumaczenie i opracowanie: RAM

Rozpowszechnianie treści przetłumaczonych artykułów (z podaniem nick'a autora tłumaczeń i wskazaniem adresu tekstu źródłowego) jest dozwolone wyłącznie na darmowych platformach elektronicznych.

KOMENTARZE

  • Bergoglio zwariował ostatecznie!!!
    .
    wziął się za całowanie nóg leaderów sudańskich!

    https://www.lastampa.it/2019/04/11/vaticaninsider/pope-francis-kisses-the-feet-of-south-sudan-leaders-no-more-wars-QiFZG1RBWdm0OBJKmqsVTN/pagina.html
  • @RAM 23:24:00
    "Bergoglio zwariował ostatecznie!!!"
    --------------
    Może być jeszcze gorzej. Wiemy, że w Watykanie działają sodomici - więc nie dopuściliby oni do tego aby ich szefem został ktoś normalny.
    Wniosek?
    Te całowanie nóg czy butów Sudańczyków - to być może - tzw. gra wstępna do bara, bara z tymi Sudańczykami na oczach świata - a zarazem taki swoisty coming out Argentyńczyka.
  • W dzisiejszym, szatańskim świecie
    istnieje tyle sposobów na to aby Piekło wyszło na swoje, że nie potrzeba robić takiego spektakularnego show na lotnisku. Chyba, że ktoś piekł kilaka pieczeni na jednym ogniu i chciał dokopać komuś w Rosji.
  • @Nathanel 12:27:22
    //dziwne że //

    Dziwne? w Moskwie? w nocy z 20 na 21 PAŹDZIERNIKA? pług śnieżny na lotnisku wydaje się dziwny?
    Jeśli już coś można uznać za dziwne to to że od czasów Napoleona tak trudno pojąć że jesienią (i wiosną) w Rosji bywa już (jeszcze) zima i trzeba być na to przygotowanym.
    Jednak do końca nie wiadomo czy w przypadku Nathanela mamy do czynienia z banalną nieznajomością realiów czy z czymś innym.Z tym czymś co każe mu codziennie zamieszczać po kilka wpisów z marksistowską nadzieją że kiedyś ilość przejdzie w jakość.
  • @ikulalibal 12:51:29
    "Dziwne? w Moskwie? w nocy z 20 na 21 PAŹDZIERNIKA? pług śnieżny na lotnisku wydaje się dziwny?"

    Dziwny, dziwny. Jak sama nazwa wskazuje pług śnieżny służy do usuwania śniegu, a nie deszczu. A jak pisze Szanowny RAM za Muriel Boselli śniegu wtedy na lotnisku nie było. Na zdjęciach też go nie ma.

    Pozdro!
  • @Jasiek 19:23:31
    Widocznie ruscy są bardziej zapobiegliwi niż inni ? U nas pługi pojawiają się dopiero wtedy ,kiedy droga jest już nieprzejezdna ,a u nich (z tego co widać)zanim spadnie śnieg ? Co wcale nie wyklucza tego,że był to zamach ,a nie wypadek.
  • @Jasiek 19:23:31
    Nie chodzi o to że "w tym dniu nie było śniegu" bo przecież w każdej chwili mógł być i dla tego pługi śnieżne na lotnisku być mszą.Chodzi o to dlaczego ten konkretny pług znalazł się w tym miejscu w jakim się znalazł i to jak sądzę stanowi "słodką tajemnicę" którą śledczy poznali już w roku 2014 a my poznamy za lat kilkadziesiąt.
    W 2017 bardzo ostentacyjnie nadano imię Christophera de Margerie arktycznemu tankowcowi. https://ru.wikipedia.org/wiki/Yamalmax
    Nadawał z wielką pompą i osobiście W.Putin https://www.youtube.com/watch?v=p-YeIcxpxu8 wygłaszając przy okazji laudację na cześć "wąsacza"
  • Hm
    Czyżby w Rosji odpowiednie siły były na tyle ustosunkowane że podejmują się usunięcia niewygodnych ludzi ze "świecznika"? I to wielokrotnie

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031