Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
436 postów 1128 komentarzy

GEOPOLITICA & DINTORNI – Włoski punkt widzenia

RAM

Boeing, FAA, czyli dlaczego spadły dwa 737 MAX?

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

„To pierwszy opis, który ujrzeliście jako piloci 737. Nie ma go w części 2 Instrukcji Lotu AA 737, nie ma go też w Boeing FCOM (instrukcja obsługi dla załogi samolotu)...”

 

 www.moonofalabama.org
13 marzec 2019      tłum. RAM


W niedzielę spadł samolot Ethiopian Airlines, w wyniku czego śmierć ponieśli wszyscy obecni na jego pokładzie. Pięć miesięcy wcześniej niedaleko Dżakarty rozbił się indonezyjski odrzutowiec należący do Lion Air. Wszyscy: członkowie załogi i pasażerowie zginęli. Obydwa samoloty należąły do klasy Boeing 737 – 8 MAX. Obydwa zdarzenia miały miejsce wkrótce po starcie.

Samoloty Boeing 737 MAX są obecnie uziemione wszędzie, z wyjątkiem Stanów Zjednoczonych. (aktualizacja: Trump zablokował je również w USA)

https://edition.cnn.com/world/live-news/boeing-737-max-8-ethiopia-airlines-crash/h_ff66cd3259507dda09dd9d5013bf2d96

To, że tego rodzaju decyzja pojawia się dopiero teraz, jest zasmucające. Już w momencie pierwszej katastrofy było rzeczą oczywistą, że 737 MAX nie jest bezpieczny podczas lotu.

Boeing 737 i Airbus 320 to samoloty wąskokadłubowe, z jednym przejściem, o pojemności około 150 foteli. Oba są samolotami sprzedawanymi setkami i z dobrym zyskiem.

W roku 2010 Airbus zaproponował samolot A-320 z nową opcją silnika New Engine Option (NEO), która zużywa mniej paliwa. Aby wytrzymać konkurencję Airbusa, spółka Boeing zrobiła to samo: również 737 dostał nowe silniki, gwarantujące bardziej wydajny lot i większy zasięg.

Nowe silniki, zamontowane na 737 MAX są większe, więc musiały zostać rozmieszczone nieco inaczej niż ma to miejsce w starszej wersji samolotu. Fakt ten zmienił charakterystykę lotu maszyny, nadając jej skłonność do zadzierania „nosa”.

Nowa charakterystyka lotu 737 MAX wymagała przeszkolenia pilotów, jednakże marketingowi specjaliści Boeinga mówili zawsze swym klientom, że do pilotowania 737 MAX nie jest potrzebny żaden nowy intensywny training.

https://www.nytimes.com/2018/11/13/world/asia/boeing-737-indonesia-crash.html

Twierdzono, że zamiast kosztownego szkolenia na symulatorach – dla obeznania się z nową wersją maszyny – doświadczonym pilotom 737 wystarczy jedynie przeczytanie dokumentacji technicznej dotyczącej różnic między starą i nową wersją samolotu.

By stało się to możliwe inżynierowie Boeinga musieli użyć niewielkiego fortelu. Dodali „system wspomagania charakterystyki manewru” (MCAS), mający nakierować "nos" samolotu w dół – w momencie gdy czujnik wykryje zbyt duży kąt natarcia skrzydła (AoA), który może doprowadzić do tzw. przeciągnięcia, czyli gwałtownego spadku siły nośnej, jak również gwałtownego przyrostu oporu aerodynamicznego. Urządzenie, o ktorym mowa sprawiło, że charakterystyka lotu nowej wersji 737 upodobniła się starej.

Tyle że inżynierowie spieprzyli sprawę.

737 MAX ma dwa komputery sterujące lotem. Każdy z nich podłączony jest wyłącznie do jednego z dwóch czujników kąta natarcia. Podczas lotu tylko jeden z dwóch komputerów obsługuje kontrolę MCAS. Kiedy wykrywa zbyt wysoki kąt natarcia, przycina statecznik poziomy na około 10 sekund. Następnie czeka 5 sekund i ponownie odczytuje czujnik. Jeśli czujnik nadal wykazuje zbyt duży kąt natarcia, ponownie przycina stabilizator, tak by nakierować nos samolotu w dół.

MCAS jest niezależny od polota automatycznego i funkcjonuje także podczas sterowania ręcznego samolotem. Procedura jego dezaktywacji jest możliwa ale zajmuje nieco czasu.

Jeden z czujników kata natarcia podczas lotu samlotu indonezyjskiego działał wadliwie. Niestety, to własnie on był podłączony do komputera, który obsługiwał MCAS. Wkrótce po starcie czujnik zasygnalizował zbyt wysoki kąt natarcia, chociaż samolot wznosił się prawidłowo.

MCAS wszedł do akcji i ściągnął nos samolotu w dół. Piloci zareagowali wyłączając autopilota i pociągając drążek sterujący do tyłu. System MCAS ponownie skierował samolot w dół. Piloci znów pociągnęli drążek sterujący. Powtórzyło się to około 12 razy z rzędu, po czym samolot runął w morze.

Zainstalowanie istotnego dla bezpieczeństwa mechanizmu automatycznego, którego działanie uzależnione jest wyłącznie od jednego czujnika, jest wyjątkowo złym pomysłem. Podobnie złą decyzją jest funkcjonowanie automatu wtedy gdy pilot steruje maszyną ręcznie. Ale wręcz aktem przestępczym jest to, że spółka Boeing ukryła ten stan rzeczy.

Ani linie lotnicze, które kupiły samoloty, ani piloci, którzy latali nimi, nie zostali poinformowani o istnieniu systemu MCAS. Po prostu nie wiedzieli, że on istnieje. Nie wiedzieli, że system zautomatyzowany kontrolował stabilizator nawet gdy pilot automatyczny był wyłączony. Nie mieli również pojęcia, jak można go wyłączyć.

Dziewięć dni po tym, jak indonezyjski lot Lion Air 610 zakończył się katastrofą, amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydała dyrektywę dotyczącą zdatności do lotu w sytuacjach awaryjnych.

https://christinenegroni.com/737-pilots-not-told-of-max-design-change-that-could-factor-in-lion-air-crash/

Document ten wywołał osłupienie pilotów 737 MAX. Związek zawodowy pilotów APA wysłał list do swoich członków:

„To pierwszy opis, który ujrzeliście jako piloci 737. Nie ma go w części 2 Instrukcji Lotu AA 737, nie ma go też w Boeing FCOM (instrukcja obsługi dla załogi samolotu)” – czytamy w liście zredagowanym przez komitet ds. bezpieczeństwa (związku pilotów). „Znajomość realiów jest kluczem do wszystkich kwestii związanych z bezpieczeństwem”.

https://christinenegroni.com/737-pilots-not-told-of-max-design-change-that-could-factor-in-lion-air-crash/

Samolot Ethiopian Airlines, który rozbił się – spadł wskutek podobnego profilu lotu jaki posiadał samolot indonezyjski. Jest wysoce prawdopodobne, że MCAS jest przyczyną obu wypadków. Z jedną tylko różnicą: piloci samolotu etiopskiego byli świadomi funkcjonowania systemu MCAS, ale mieli zbyt mało czasu, aby go wyłączyć. Czarne skrzynki zostały odzyskane i opowiedzą całą historię.

Boeing sprzedał prawie 5000 sztuk modelu 737 MAX. Do tej pory klientom dostarczono 380 sztuk. Większość z nich jest obecnie uziemiona. Część krewnych osób, które zginęły podczas lotu indonezyjskiego, pozywają Boeinga. Inni pójdą za nim. Ale Boeing nie jest jedynym winowajcą.

Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) atestuje wszystkie nowe samoloty oraz ich dokumentację. Przez pewien czas byłem marginalnie zaangażowany w kwestie certyfikacji Airbusa. Jest to niezwykle szczegółowy proces, po zakończeniu którego redagowany jest dokument. Setki ludzi od lat pracuje na pełen etat podczas certyfikacji nowoczesnych odrzutowców. Każda mała śrubka, a nawet najmniejsze szczegóły konstrukcyjne sprzętu i oprogramowania muszą być opisane i potwierdzone.

Jakim sposobem lub z jakiego powodu FAA zgodziła się na akceptację 737 MAX posiadającego źle zaprojektowany MCAS?

Dlaczego FAA pozwoliła, aby MCAS został pominięty w dokumentacji?

Jakie kroki zostały podjęte po katastrofie samolotu indonezyjskiego?

Do tej pory FAA była bardzo cenioną agencją certyfikacyjną. Inne kraje ceniły jej decyzje i akceptowały certyfikaty wydane przez nią. To, że większość krajów uziemia obecnie 737 MAX, kiedy w USA samolot lata, jest znakiem, że sposób postrzegania agencji zmienił się. Certyfikaty samolotów Boeing dokonane przez FAA są dziś wątpliwej wartości.

Na dzień dzisiejszy, kurs akcji Boeinga spadł o około 7,5 %. Wątpię, czy odzwierciedla to problem odpowiedzialności spółki. Każda linia lotnicza, która musi teraz uziemić swoje samoloty, poprosi o odszkodowanie. Zginęło ponad 330 osób, a ich rodziny zasługują na zadośćuczynienie. Zamówienia na 737 MAX zostaną anulowane, ponieważ pasażerowie będą unikać tego typu samolotu.

Boeing naprawi problem MCAS, używając więcej czujników lub zmieniając procedury, ale większym problemem dla amerykańskiego przemysłu lotniczego mogą stać się szkody wyrządzone reputacji FAA.

 
Jeśli FAA będzie postrzegana na arenie międzynarodowej jako agencja lobbingowa w stosunku do amerykańskiego przemysłu lotniczego – nie będzie już więcej darzona zaufaniem i przemysł ten ucierpi na tym. Przyszłe procesy certyfikacyjne będzie musiał przeprowadzać używając do tego celu dżungli zagranicznych agencji.

Kwestią FAA powinien zająć się Kongres, stawiając jej pytanie: Dlaczego zawiodła?


Tłumaczenie artykułu:
Boeing, The FAA, And Why Two 737 MAX Planes Crashed
https://www.moonofalabama.org/2019/03/boeing-the-faa-and-why-two-737-max-planes-crashed.html#more

Wybór tekstów, tłumaczenie i opracowanie: RAM

Rozpowszechnianie treści przetłumaczonych artykułów (z podaniem nick'a autora tłumaczeń i wskazaniem adresu tekstu źródłowego) jest dozwolone wyłącznie na darmowych platformach elektronicznych.

KOMENTARZE

  • Żółte Kamizelki zabierają sią za masonów!
    .
    Yellow Vests Ransack Masonic Lodge
    https://www.zerohedge.com/news/2019-03-11/yellow-vests-ransack-masonic-lodge
  • Pakistan: un pilote israélien capturé
    .
    http://parstoday.com/fr/news/middle_east-i76711-pakistan_un_pilote_isra%C3%A9lien_captur%C3%A9
  • Stop NATO! - Książka napisana przez dwóch BANKIERÓW!
    .
    https://www.amazon.es/Stop-OTAN-Herv%C3%A9-Hannoun/dp/1794614036

    https://www.bis.org/about/biohha.htm
    https://www.bis.org/about/biogpd.htm

    https://en.wikipedia.org/wiki/Bank_for_International_Settlements
  • @ Autor
    "Zainstalowanie istotnego dla bezpieczeństwa mechanizmu automatycznego, którego działanie uzależnione jest wyłącznie od jednego czujnika, jest wyjątkowo złym pomysłem. Podobnie złą decyzją jest funkcjonowanie automatu wtedy gdy pilot steruje maszyną ręcznie. Ale wręcz aktem przestępczym jest to, że spółka Boeing ukryła ten stan rzeczy."

    Ręce opadają. W głowie się nie mieści, że tak można spaprać sprawę.
    No chyba, że to głęboko ukryty sabotaż. Bo, że zwykła pogoń za pieniądzem to aż mi ciężko uwierzyć.

    5*

    Ukłony
  • @RAM 22:54:08
    To ma tak wyglądać, podobnie jak ma wyglądać, że żółte kamizelki są ruchem oddolnym.
    https://youtu.be/0VW9pjQnI7Q

    Na ironię, masoneria będzie miała powód do narzekań, że to oni są prześladowani.
  • @RAM
    Artykoł jak zwykle ciekawy,Mozemy niestety spekulowac co do żeczywistych motywów takch rozwiazan systemowych systemu bezpieczenstwa lotu Beingow. Nasuwa sie refleksja o potrzebie analizy systemowej calej cywiliacji . i postawienie sobie logicznego pytania czy dokladanie kolejnych czujnikow to zeczywiscie rozwoj[ Miszchan ,,Spor o wzrost Gospodarczy,,] generalnie myslenie ludzi sprowadza sie do tzw rzeczywistosci bezposredniej czyli mowiac prosciej ludzie dokladniej wiekszosc woogule nie mysli. Konsekwencja staje sie pytanie czy zeczywiscie tworzac coraz bardziej zlozone systemy polepszamy swoja jakosc zycia i czy narzucane przez ukryte i jawne struktury wladzy mechanizmy prawne zmusajace ludzi do twozenia coraz wiekszej zlozonosci maja sens poza ta jedna mianiowicie przejecie kontroli nad WSZYSTKIM. Nie majaca precedensu mobilnosc[ komunikacja lotnicza] to tak naprawde aberacja ludzi u wladzy nad pienadzem ,nestety wiekszosc jak pisalem nie potrafi myslec i stad nie padaja welementarne pytania o sens. ostatnio jechalem z racji awari auta z kierowca tira ktory z kilkonasiora kolegami z jego firmy przywozi z dani poltusze dla polskich zakladow miesnych to takie oblicze wzmozonej mobilnosci, mozna by zec ze do takiej sytuacj doprawadzaja debile jednak gdy przyjzec sie temu sa to elementy przejmowania kontroli na suwerennoscia zywieniowa w skali globalnej. Bo polska ma wszystkie warunki by miec wlasne mieso produkowane z polskich pasz i przez polskich rolnikow a sytuacja przezucania miesa w obie strony jawi sie jak napisalem jako pomysl osob po czesciowej lobotomi . To dzieje sie w kazdej prawie dziedzinie zyciakontrolowanej przez wladcow pieniadza. Slowem temat rzeka. Napisz RAM cos o szczepionkach we włoszech ta mnowa minister zdrowia oswiadczala ze wlochy odejda od obowiazkowych szczepien a sa informacje ze jednak nie obronila swej deklaracji czyli naciski zbrodniarzy szczepionkowych byly zbyt wielkie to ciekawy proces stwarzania nacisku na panstwa za pomoca ruznych nieoficjalnych narzedzi ktore powoduja ze rodzimi politycy dokonuja zdrady swych narodow
  • @Jasiek 23:18:37
    "W głowie się nie mieści, że tak można spaprać sprawę.
    No chyba, że to głęboko ukryty sabotaż. Bo, że zwykła pogoń za pieniądzem to aż mi ciężko uwierzyć."

    Ludzie są wszędzie.
  • @jan 08:45:04
    Tylko systematycznymi szczepieniami zaczniemy kształtować od dzieciństwa umysł UEhomo.
  • bardzo przystępnie opisany problem;
    Oczywiście dałem 5*
    Tylko jedna rzecz w wyjaśnieniu ostatniej katastrofy poważnie zakłóca jej poprawność i 100% analogię z pierwszą katastrofą. Otóż, o ile naoczny świadek (rolnik) pikowania w dół samolotu w Etiopii jest w miarę wiarygodny, to należałby też zbadać powód dla którego ze spadającego niemal jak kamień samolotu ponoć wydzielał się ogień i dym.
    PZDR

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031