Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
359 postów 905 komentarzy

GEOPOLITICA & DINTORNI – Włoski punkt widzenia

RAM

Kontenerowce: Jeszcze jeden zakłamany horror globalizacji

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

«20 statków cargo produkuje więcej zanieczyszczeń niż wszystkie używane w świecie samochody. Problemem jest to, że ich ilość bynajmniej nie wynosi 20 – po morzach i oceanach pływa aż 60 000 super-cargo...»

 

Dwadzieścia kontenerowców zanieczyszcza bardziej niż wszystkie samochody świata
Venti di questi cargo inquinano più di tutte le auto del mondo
 
 

 

Maurizio Blondet       28 lipca 2017        tłum. RAM
 
 
 
(Artykuł jest sprzed roku, ale jest bardzo ciekawy i dalej jak najbardziej aktualny...)
 
Przepełnieni wzniosłą świadomością ekologiczną, z pewnością głowicie się siarczyście nad kwestią zanieczyszczeń produkowanych przez pojazdy posiadające silniki spalinowe, a już szczególnie te dieslowskie. Sądzę, że wkrótce zaczną zastraszać was tą sprawą jeszcze bardziej, wykorzystując do tego mass media.
 
Ale oto rozwiązanie problemu, które pojawia się jak na umówiony sygnał: Volvo oświadcza, że będzie produkowało wyłącznie samochody elektryczne lub hybrydowe, BMW mówi, że zacznie produkować Mini elektryczne w Wielkiej Brytanii, Mercedes rzuca wyzwanie Tesli i deklaruje gotowość produkowania do roku 2022 aż 10 modeli elektrycznych. Elon Musk, będący wg. mass mediów najgenialniejszym przedsiębiorcą świata, skonstruował już Tesla Gigafactory("największą fabrykę na świecie"), która obiecuje, że"od roku 2018 będzie w stanie dostarczyć baterie litowe dla 500 000 samochodów rocznie".


 
Elon Musk
 
 
Ale czego można oczekiwać, gdyby okazało się, że większość konsumentów  zacofanych i niepoprawnych ekologicznie  nie jest przekonana co do stosowności zakupu samochodu elektrycznego z bateriami litowymi, zdecydowanie droższego od samochodu z silnikiem spalinowym?
 
Również na to jest recepta: do roku 2040 planuje się zakaz wjazdu do Londynu innym samochodom niż elektryczne; do roku 2020  taki sam zakaz będzie obowiązywał w Berlinie; czytamy także, iż"Paryż i Oslo wypowiadają wojnę dieslowi", a burmistrzowie wielu stolic oświadczają, że w śródmieściach będą dozwolone wyłącznie samochody elektryczne.
 
Rząd amerykański planuje dać Elonowi Musk'owi 1,3 miliardów dolarów z pieniędzy publicznych na jego genialne przedsięwzięcie (Musk jest geniuszem także jak chodzi o przechwytywanie dotacji publicznych).
 
Jednym słowem, będziecie musieli kupić samochód elektryczny, a upieranie się przy dieslu będzie świadectwem waszego prymitywizmu i braku wrażliwości, czegoś w rodzaju bycia "homofobem" "populistą".
 
 

Ni stąd, ni  zowąd – nagle rozprawia się o samochodach elektrycznych

 
Zauważyliście z pewnością, że również rządy państw opowiedziały się, jak na zawołanie, za samochodem elektrycznym signo dato, jak stwierdza Juliusz Cezar w De Bello Gallico.
 
Rzeczą trudną jest zidentyfikowanie kto i skąd dał sygnał, na który wszyscy leaderzy polityczni i producenci samochodów zareagowali posłuszeństwem. Myślę jednakże, że musi to być ten sam ośrodek –znajdujący się wszędzie i nigdzie – który nakazał nauczaniegender w przedszkolach, zaordynował 12 szczepionek dla noworodków, "małżeństwa" dla sodomitów, zniesienie płatności gotówkowych, zredukowanie Kościoła Katolickiego do wyblakłego duplikatuHuman Right Watch, a także nadchodzącą szybkimi krokami legalizację eutanazji bezużytecznych zjadaczy chleba.
 
Wszystkie te inicjatywy, o których do niedawna w ogóle się nie mówiło, nagle, jak na umówiony znak realizuje się równocześnie po obu stronach Atlantyku.
 
Tytaniczna decyzja przestawienia przemysłu samochodowego bez wątpienia pochodzi z bardzo wysokich sfer, a jej motywacje są strategiczne. Prawdopoobnie, zadecydowano, by zlikwidować raz na zawsze zyski z produkcji ropy naftowej, osiągane przez kraje produkujące ją, w szczególności ten, który jako jedyny odmawia podporządkowania się Supermocarstwu.
 
Być może opracowano istotną innowację, jak chodzi o baterie litowe i znajduje się ona we "właściwych" rękach. Być może wymyślono tenże proces, by, niemal dosłownie przy pomocy wstrząsu elektrycznego, zrewitalizować gospodarkę całego świata zachodniego, który od roku 2008 przeżywa nieodwracalną stagnację, pomimo wielu trylionów dolarów wstrzykniętych do banków centralnych systemu. Obowiązek zakupu samochodu elektrycznego, wraz z przekształceniem sieci stacji benzynowych w stacje ładowania baterii powinien zainicjować upragniony proces ożywienia gospodarczego wraz ze wzrostem tendencji inflacjonistycznej.
 
 

Oczywiście, konwersję chce się przeprowadzić po to, by "przeciwdziałać zanieczyszczeniu środowiska"

 

Jaka by nie była rzeczywista przyczyna planowanego posunięcia, poinformują was o tej najbardziej cnotliwej z możliwych, tj. powiedzą wam, że inicjatywa ta ma na uwadze środowisko, zablokowanie efektu cieplarnianego oraz globalnego ocieplenia, wywołanych szkodliwymi pyłami, produkowanymi przez samochody z silnikami spalinowymi.

 
Informacje dostarczone do tego momentu miały na celu wyjaśnienie tytułu artykułu. Prawdopodobnie nie wiecie o tym, że 20 kontenerowców (statków cargo) zanieczyszcza w takim samym stopniu jak wszystkie samochody jeżdżace po świecie.
 
Statki cargo są wprost olbrzymich rozmiarów, mają długość 300 metrów, a spółka Maersk posiada kilka jednostek nawet o długości 400 metrów, czyli 4 razy dłuższych od boiska piłkarskiego. Produkuje się je tak duże, ponieważ im są większe, tym większą ilość kontenerów mogą przewozić, co przekłada się na postępującą redukcję kosztów transportu.

 
Ich tytaniczne, wszystkożerne motory spalają całe tony paliwa – oczywiście tego najtańszego, którym są pozostałości smołowe rafinacji (Tzw. bunker oil jest tak kleisty, że musi być podgrzewany przed spalaniem go w silnikach. Bunker oil nazywany jest czesto "brudną krwią globalizacji". RAM), a nawet muły węglowe, zawierające wysoki procent siarki, której obecność w paliwach, w przypadku samochodów, jest zabroniona.
 
Bunker oil
 
(Co ciekawe,wygląda na to, że nie jest możliwe używanie innego paliwa dla napędu dzisiejszych kontenerowców, jak to dotąd stosowane. Próby z użyciem paliwa stosunkowo czystego pokazały niewydajność silników podczas manewrów szczególnie istotnych i bardziej skomplikowanych, tym samym zmniejszając stopień bezpieczeństwa ich wykonywania, a także problemy z produkcją elektryczności. RAM)
 
Dlatego 20 statków cargo produkuje więcej zanieczyszczeń niż wszystkie używane w świecie samochody. Problemem jest to, że ich ilość bynajmniej nie wynosi 20 – po morzach i oceanach pływa aż 60 000 super-cargo.

 
Każdego roku ma także miejsce 122 przypadków zatonięć, co oznacza, że średnio co 3 dni statek cargo z ponad 300 kontenerami na pokładzie idzie na dno morza lub oceanu. Według ekspertów, co roku zatopieniu ulega w tenże sposób 1,8 milionów ton produktów toksycznych, czemu towarzyszy, co jest rzeczą zrozumiałą, śmierć 2000 marynarzy, jako że ich zawód jest drugim najniebezpieczniejszym zawodem świata.

 
Pierwszą pod tym względem jest profesja rybaka, wyjaśnia ekspertka podczas śledztwa przeprowadzonego przez France 5, zatytułowanego “Cargos, la face cachée du Fret” ("Cargo, ukryte oblicze transportu morskiego"). Dochodzenie, o którym mowa, robi wrażenie i nie wiadomo w jaki sposób zaakceptowane zostało przez kanał telewizyjny należący do mainstreamu – widocznie istnieją jeszcze odważni dziennikarze.
 
Jest to bezkompromisowe śledztwo na temat sektora (którym są wielonarodowe korporacje zbrojeniowe) stojącego w cieniu, którego olbrzymy pływają pod wygodnymi banderami – od Liberii, Wysp Marshalla przez Królestwo Tonga, Vanuatu po Mongolię, która nie ma dostępu do morza. Zapewniają one jednakże globalnym armatorom dogodne dla nich warunki, wśród których znajduje się zasada, mówiąca, że jakakolwiek by nie była narodowość marynarzy – prawo pracy, zobowiązania płacowe, ubezpieczenia od wypadków oraz zdrowotne, które zostaną względem nich zastosowane, odnoszą się do państwa pod którego flagą pływa jednostka morska.

 
W rzeczywistości, połowa personelu statków cargo to Filipińczycy, ze względu na fakt, że "znają angielski i kosztują niewiele". Filipiński spawacz stwierdza: "Zarabiam 4 razy tyle ile zapłacono by mi w moim kraju, ale czuję się tak, jak bym pozostawał w więzieniu". Na kontenerowcach nie funkcjonują ani smartphony ani Internet, na cargo należących do spółki Maersk zabronione są napoje alkoholowe; jeżeli w trakcie burzy morskiej fala zmyje cię z pokładu, lub zmiażdżą cię źle umocowane kontenery – twoja rodzina może zwrócić się wyłącznie do sądów w Mongolii lub Vanuatu.
 
Video:"Environ 2000 marins perdent la vie chaque année"
 
Nie wysiada się już więcej w portach, nie odpoczywa się, ponieważ wynalazek o nazwie kontener nie pozwala na postoje.
 
Na tylko jeden tego rodzaju kontenerowiec można załadować 800 milionów bananów (jest to ilość wystarczająca na obdarowanie bananem wszystkich mieszkańców Europy i Ameryki Północnej), wyładować je w ciągu 24 godzin i wyruszyć w morze, jako że czas to pieniądz. Kapitan statku nie ma pojęcia o tym, co przewozi i nie interesuje go to: za zawartość kontenera, który wyrusza w podróż zaplombowany, prawnie odpowiedzialny jest nadawca i adresat. Procedura ta praktycznie redukuje do zera inspekcje celne, co znów obraca się w ogromne oszczędności czasowe – a czas to pieniądz. Najrozmaitsi urzędnicy celni twierdzą, że "jedynie" 2 % kontenerów może zawierać broń lub narkotyki, jako że "większość spedytorów przestrzega prawo". Jest to jednakże branża bez reguł, całkowicie eksterytorialna, która spółkom gigantom przynosi zyski rzędu 450 miliardów dolarów rocznie

 
Kiedy – po wyładowaniu w jakimś porcie części kontenerów – statek cargo wyrusza na morze, dla zachowania jego stabilności pompuje się do jego zbiorników dziesiątki ton wody morskiej wraz z tysiącami ryb i innych stworzeń morskich, które wiezie on z sobą i wypompowywuje w odległości tysięcy kilometrów od ich naturalnego środowiska życiowego. Problemem jest również hałas silników cargo (pod wodą okazujący się 100 razy silniejszym od huku produkowanego przez odrzutowiec), podejrzewany o dezorientowanie wielorybów, skutkujące ich śmiercią na plażach.
 
Stwierdzicie więc: jeżeli rządy i lobby ekologiczne martwią się tak bardzo zanieczyszczeniem mórz i globalnym ociepleniem, że zadecydowały o zakazie (na całym świecie) produkcji samochodów z silnikami spalinowymi oraz zastąpieniu ich silnikami elektrycznymi –  dlaczego nie wprowadzą ograniczeń dotyczących mega-cargo i mega-tankowców?

 
Jeżeli jedynie 20 takich cargo zanieczyszcza jak wszystkie samochody jeżdżące po świecie, wystarczyłoby zredukowanie o 0,35 % transportu morskiego by osiągnąć ten sam skutek oczyszczenia środowiska, jaki oczekiwany jest wskutek globalnej konwersji na samochód elektryczny.
 
Niestety, postawiliście całkiem niewłaściwe pytanie. Powinien zastanowić was fakt, że Protokół z Kyoto nie dotyczy transportu morskiego i zupełnie lekceważy zanieczyszczenie i zniszczenia jakie on produkuje. (Podobnie, wykluczony jest z Protokołu transport lotniczy, a paliwo używane w samolotach jest nieopodatkowane, w przeciwieństwie do silnie opodatkowanej benzyny. RAM)
 
Jak wyjaśnia Mark Levinson, ekonomista i autor najbardziej wnikliwej pracy na temat kontenerów, zatytułowanej «The Box: How the Shipping Container Made the World Smaller and the World Economy Bigger», (Princeton University Press) – "ludzie sądzą, że globalizacja jest spowodowana dysproporcjami płacowymi, co wywołuje delokalizację produkcji do Azji lub do innych miejsc, gdzie znajduje się tania siła robocza. To błąd w rozumowaniu, bowiem zróżnicowanie wynagrodzeń istniało także przed globalizacją. To, co umożliwia wyzysk taniej siły roboczej do produkcji towarów przeznaczonych następnie do sprzedaży na rynkach o wysokim dochodzie, to niesamowite wręcz obniżenie kosztów transportu morskiego. To właśnie stanowi kluczowy czynnik, który – za sprawą kontenerów i mega-cargo, redukujących koszt przewozu do minimum – stał się rzeczywistością".

 
«The Box: How the Shipping Container Made the World Smaller and the World Economy Bigger»
 
Są to koszty tak niskie, że «dorsze złowione w Morzu Szkockim, bardziej opłaca się wysłać w chłodzonych kontenerach do Chin, by tam sfiletowano je i przerobiono na paluszki rybne a następnie odesłano do supermarketów i restauracji szkockich, niż płacić za tę pracę Szkotom".
 
Tę informację podaje Rose George, młoda dziennikarka brytyjska, która po zaliczeniu 10 000 kilometrów, tj. aż do Singapuru, na pokładzie cargo Mersk Kendal – kontenerowca o długości 300 metrów, obsługiwanego przez załogę złożoną jedynie z 20 osób, napisała książkę noszącą tytuł «Ninety Percent of Everything: Inside Shipping, the Invisible Industry That Puts Clothes on Your Back, Gas in Your Car, and Food on Your Plate».
 
Zdolna dziennikarka stwierdziła, że w dzisiejszym społeczeństwie postindustrialnym, w którym nie produkuję się już więcej, ale jedynie kupuje – 90 % tego, co potrzebujemy przybywa do nas za pośrednictwem kontenerów. Jednym słowem wszystko: od papieru po drewno, od żywych zwierząt po zamrożone tusze; także syntetyczne kurtki ocieplane, jeans, marynarki dla Harrod'a i dla Standy szyte w Wietnamie lub w Bangladesh'u; smartphony, tablets i inne urządzenia elektroniczne, produkowane w Korei, Chinach i Japonii; również lodówki i pralki; zboże z Kanady i z Australii, nowalijki poza sezonem przywożone z antypodów. (...)
 
«Ninety Percent of Everything: Inside Shipping, the Invisible Industry That Puts Clothes on Your Back, Gas in Your Car, and Food on Your Plate»
 
VIDEO: Rose George: Inside the secret shipping industry
 
VIDEO: FREIGHTENED – The Real Price of Shipping – Trailer
 
 
Wybór tekstów, tłumaczenie i opracowanie: RAM

Rozpowszechnianie treści przetłumaczonych artykułów (z podaniem nick'a autora tłumaczeń i wskazaniem adresu tekstu źródłowego) jest dozwolone wyłącznie na darmowych platformach elektronicznych.

 

KOMENTARZE

  • Horror z innej beczki
    Ponieważ pisujesz Ram o szczepieniach podrzucam link do horroru jaki dzieje się w Polsce, mafia medyczna, bo inaczej tego nie można nazwać https://www.youtube.com/watch?v=QCquBwaNFxA
  • @ Autor
    "Jeżeli jedynie 20 takich cargo zanieczyszcza jak wszystkie samochody jeżdżące po świecie, wystarczyłoby zredukowanie o 0,35 % transportu morskiego..."

    Ciekawe o ile zredukuje taki transport uruchomienie na 100% nowego Jedwabnego Szlaku.
    Coś mi się widzi, że działalność Antonio M. może się okazać wybitnie nieekologiczna

    Pozdro!
  • @ Autor
    Dwuwiersz:

    Drogi RAM!
    Pięć gwiazdek Ci dam!

    ;-DDD
  • Poprawka
    Powinno być "od roku" 2020... i także od 2040....
  • FEMA - Więzienia i obozy śmierci na kontenerowcach, barkach, MEGA SKLEPACH, w HALACH i STADIONACH SPORTOWYCH oraz wagony
    zaprojektowane do transportu aktywnych przeciwników NWO w USA.


    https://www.youtube.com/watch?v=so56pWtjSeE


    KIEDYŚ I DZIŚ !!!!!!!!

    NACIŚNIJ NA ZDJĘCIE I PORÓWNAJ OBIEKTY - !!!!


    https://4.bp.blogspot.com/-LiBOHDYffpk/WYMfJ20stnI/AAAAAAAABZ0/zC-xJH4boY4CXRK64YOG7k3ioYjqtuVfwCLcBGAs/s1600/Presentation1.jpg
    https://i.ytimg.com/vi/HwQkbtzvzMM/hqdefault.jpg
    http://kvoa.images.worldnow.com/images/14923236_G.jpg
    https://www.eastonspectator.com/wp-content/uploads/2017/06/walmart_sys20161022197260id_.jpg
    http://spevco.com/wp-content/uploads/2013/08/fema-.jpg
    http://nd06.jxs.cz/379/371/f03568f73e_100859929_o2.jpg
    http://allnewspipeline.com/images/death_trains.jpg
    http://www.richardalanhannon.com/wp-content/uploads/2016/02/038___RAH_web_Hurricane_Katrina_aerial_fema_trailers-001.jpg
    http://1.bp.blogspot.com/-8JcYzN-mS0w/Tlu5H3fHU-I/AAAAAAAABLE/pwvOwuSL7Io/s640/20091231003555_a-katrina-superdome.jpg




    .
  • @Krystyna Trzcińska 05:59:42
    A nie przyszło pani do głowy, że mogą to być obiekty dla jeńców wojennych, przesiedleńców na wypadek wojny z użyciem broni masowego rażenia w tym "B", klęsk naturalnych, jak np. zalanie Kalifornii, wybuchu Yelowstone, trzęsień ziemi, skażenia miast typu Nowy Jork biologicznego, chemicznego lub radioaktywnego.
    Przy czym w dwóch ostatnich przypadkach ludzi trzeba jednak izolować.
    Że obiekty te można wykorzystać do udzielenia schronienia ewakuowanym z innych regionów świata, których też trzeba izolować, bo nikt normalny nie wpuszcza uchodźców do kraju, jak w Europie Makrela.
  • @finka 22:28:54
    Wypowiedź tego lekarza na końcu materiału (o ile to lekarz, ale to powinni sprawdzić realizujący materiał) CAŁKOWICIE przekreśla wiarygodność materiału.
    Dlatego, że jest kłamstwem piramidalnym, bo nikt lekarzy nie zmusza do szczepienia.
    Muszą oni jedynie wzywać na szczepienia do skutku lub złożenia przez rodziców pisemnej deklaracji, że szczepienia sobie nie życzą.
    Następnie mają o tym poinformować Sanepid i tu kończy się ich rola.
    I to wszystko. Dokładnie wszystko.

    Straszenie, nagabywanie, i wszelkie inne działania, poza tłumaczeniem technicznym, są wyłącznie inwencją własną.
    Nie wiem jak jest w szpitalach, ale pewnie podobnie.

    Co ciekawe właściciele szpitala w Białogardzie i hurtowni szczepionek są w ewidentnym konflikcie interesów i z tego choćby tytułu, oraz strat moralnych, cierpień psychicznych, wymuszania do sprzecznego z wolą działania, rodzicom należy się odszkodowanie liczone w milionach, płacone solidarnie przez szpital, lekarza i sąd.
    A pole do działania wszelkich służb antykorupcyjnych jest tu niezmierzone.
    No i kurator też powinien znaleźć się w więzieniu, bo jego obowiązkiem było kierowanie się interesem dziecka, który wyrażony był wolą rodziców.
  • @Casey 04:27:29
    .
    tekst oryginalny: ..."vieteremo l’entrata delle auto a Londra entro il 2040, a Berlino entro il 2020"...

    tłumaczenie: ..."do roku 2040 planuje się zakaz wjazdu do Londynu innym samochodom niż elektryczne; do roku 2020 – taki sam zakaz będzie obowiązywał w Berlinie;"

    "entro" oznacza "do", panie Casey! ... czyli datę niesprecyzowaną, ale nie późniejszą od podanej w sformułowaniu... to samo, co "nie później niż"...

    nie ma błędu w tumaczeniu!
  • @AlexSailor, ależ ty chłopino bredzisz!! To wy obywatelu, planując biologiczną eleksterminację ludności Rosji, Chin, Arabów....
    przewożił byś ich na drugi koniec swiata, by wziąć ich sobie na utrzymanie??????????????????


    Zapoznaj się z historią !!!!



    Wiesz co to jest FEMA ?? Kiedy i w jakim celu została stworzona???


    A przynajmiej mieszkałeś w ostanich 15 latach w Ameryce ????


    Czy rozumiesz i umiesz czytać w języku angielskim ??


    Miliony wielo-osobowych trumien rozsianych po całej Ameryce, przeznaczonych do grzebania trópów ludzkich w masowych grobach - Przeznaczone do masowej utylizacji odpadów ludzkich.


    Oficjalna wersja mówi, że spodziewają się ponownego wybuchu potężnej katastrofalnej w skutkach epidemi na terenie USA!!


    https://agenciaeternity.files.wordpress.com/2014/10/img_2123.jpg
    http://www.hist-chron.com/USA/USA-me/d/025-FEMA-cc-d/020-Lastwagen-m-FEMA-saergen-in-USA-zoom.jpg
    https://i.pinimg.com/originals/4a/14/0e/4a140e8b40b65a6fe956db366d20bc56.jpg
    http://consp.s3.amazonaws.com/acct/arnef33/inventory/img/Misc/walmart2_sys20161022199705id_.jpg
    http://shaunynews.files.wordpress.com/2014/05/fema-camps-82174645467.jpg
    https://cdn.disclose.tv/sites/default/files/styles/article_image/public/img/post/2017/09/05/list-of-all-fema-concentration-camps-in-america-revealed-86674.jpg




    .
  • Zamuwili też dziesiątki tysiący GILOTYN, ponieważ jak piszą, uśmiercanie w twen sposób jest najbardziej HUMANITARNE. Bezbolesne
    .


    Organy wewnęntrzne usmierconego w ten sposób człowieka nie ulagają uszkodzeniu i znakomicie nadają się na handel do użytku dla ocalałych BARANÓW w NWO - Przyszłych niewolników ELIT.


    Na wojnie z obcymi armiami nikt nie stosuje do walki gilotyn!!

    Nie mówiąc już o zabijaniu gilotynami na froncie.


    https://img.4plebs.org/boards/pol/image/1500/67/1500670815994.png
    https://i.ytimg.com/vi/YPvr28L0Tf0/hqdefault.jpg
    https://steemitimages.com/0x0/http://www.mydailyinformer.com/wp-content/uploads/2017/09/hqdefault-1.jpg
    https://steemitimages.com/DQmW8V4BoFZ1E8iZTQ6n8v58tFi3QHVMBxDL4WCc1YCErfz/AGGG.jpg




    .
  • @RAM 10:13:16
    Nie interesuje mnie dokładność tłumaczenia. Niestety, nie widzę w tym tekstcie żadnej logiki.
  • @Casey 22:52:08
    .
    takie coś niestety, często się zdarza w bardzo zaawansowanym wieku!...

    :))))))
  • @AlexSailor 08:12:35
    Taaak jak skaleczysz się w palec z pewnością powitasz ze zrozumieniem decyzje lekarza o amputacji ręki w barku. W końcu ewentualne zakażenie mogło zajść znacznie dalej niż wygląda
  • Następna perełka
    ...."po morzach i oceanach pływa aż 60 000 super-cargo."
    Z rozpędu napisaliśmy jedno zero więcej. A może i dwa..
  • @Casey 23:47:51
    .
    Casey, nie musisz przecież czytać tego, co zamieszczam!... wynieś się stąd, chłopie!

    nawet gdyby autor artykułu pomylił się z zerami, bo ma swój wiek i problemy zdrowotne, to mądry człowiek nie przypierdalałby się, tak jak ty to robisz!

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031